Máte doma dízel (diesel, turbodiesel, TDI, CRDI a pod.)? Auto na žerúce naftu a dobre jazdiace? Ale jazdíte po meste a chcete, aby Vám vydržalo čo najviac. Mám tu pre vás pár rád. Pár rád, ako sa vyhnúť oprave motora, výmene turba, či napr. u Oktávii prevodovky. Rady, ako jazdiť po meste!
Dízlové motory sú určite čoraz viac obľúbené, ich šetrnosť je povestná a aj napriek občas vyššej hlučnosti sa dnes už montujú aj do tých najmenších áut. No vedieť používať dízlové motory a vedieť, čo robiť, aby ich výhoda nízkej spotreby rýchlo neskončila však veľa ľudí nevie. Poradím Vám.
1. Mestské auto natočí viac, meňte olej
Jednou z najdôležitejších podmienok, aby vám dízlove auto v meste vydržalo čo najdlhšie je pravidelne meniť olej. To viete. Čo ale neviete, že meniť ho je lepšie skôr, než vám to ukáže palubný počítač či počet kilometrov na tachometri. Prečo? Aj výmena oleja je počítaná podľa určitých prevádzkových pomerov, ktoré auto za daný počet kilometrov prejde. Auto v meste však často stojí na križovatkách, prípadne sa pohybuje pomaly na nízkych stupňoch prevodu, čo spôsobuje, že motor v skutočnosti natočí viac „kilometrov“, než je počítane pri návrhu servisného intervalu. Keby ste pri rovnakom počte otáčok išli dedinou alebo diaľnicou, dostanete na tachometri viac kilometrov a tak olej by ste menili skôr. A v tom je najväčší problém mestského dízlu.
Čo robiť?
U mestského dízlu meňte olej omnoho skôr, než je servisný interval. Približný výpočet, ktorý by som vám dal je, meňte o toľko skôr, o koľko viac v meste spálite nafty! Je to pomerne dobrý vzorec. Napríklad, ak vaša priemerná spotreba mimo mesta na priemernej dlhšej trati (aspoň 10 – 20 km) je 5 litrov, a v meste máte bežne 10 litrov, meňte olej v polovici servisného intervalu. Je to trošku zjednodušený vzorec, ale pomerne ľahký na použitie. V skutočnosti to priemerne vychádza skrátiť servisný interval o 20 – 30%. A k výmene ešte malá rada … nemusíte používať najdrahší olej.
Prečo?
Lebo. Čo sa týka toho, prečo meniť olej, ide o to, že do oleja sa behom motora dostávajú sadze a tie sa postupne menia na väčšie a väčšie „hrčky“, ktoré postupne obrusujú motor a tak ho ničia. Tu je aj odpoveď, prečo nemusíte používať najdrahší olej … v ňom sa rovnako usadia sadze ako v tom lacnejšom, nič vám v tom nepomôže vyššia cena, viď nižšie aj odkazy na články z oleje.cz (samozrejme, musíte zachovať triedu oleja, syntetiku, polosyntetiku atď.).
Na českom internete sa dá na serveri oleje.cz nájsť o tejto problematike veľa kvalitných informácii, napr. tu. Na prečítanie o intervaloch výmeny oleja doporučujem aj článok tu. Pre zaujímavosť ešte citujem českého odborníka na oleje: „Analyzoval jsem olej z nového moderního motoru po 15 tis. km a myslím, že takových výměn by ten motor nevydržel mnoho.“ (PS: bolo to diskutované aj vo fóre, išlo o moderný “Transporter” – presnú značku už neviem, auto na rozvoz po meste, jazdilo v Prahe).
Ak si teda chcete svoj dízlovy motor v meste čo najviac ušetriť a dožiť sa toho, čo niektorí z nás, mať na tachometri najazdených 400 – 500 tisíc km bez problémov s motorom, meňte olej častejšie, ak jazdíte v meste! A ak sa vám tento článok páčil, zahlasujte za nás na . A čítajte nižšie.
Niečo na čítanie
Pre záujemcov o problematiku by som vám doporučil aj toto čítanie:
- http://oleje.cz/index.php?left=main&page=zajimavosti_komentare
- http://oleje.cz/index.php?left=main&page=clanky_mytus4
- http://oleje.cz/index.php?left=main&page=clanky_mytus9
- http://oleje.cz/index.php?left=main&page=clanky_mytus10#
- http://oleje.cz/index.php?left=main&page=clanky_vlastnosti_oleju6
- http://oleje.cz/forum/index.php
Nabudúce
Toto určite ešte nebol posledný článok o tom, ako si ušetriť dízel v meste. Nabudúce totiž čakajte, tak ako som sľúbil, ďalšie rady, ako sa vyhnúť ďalšej najčastejšej chybe zle používaných dízlov, ktorá má za následok častú výmenu turba (turbodúchadla) auta v meste. A samozrejme, určite dôjdeme aj k tej prevodovke.